Rustige najaarsdagen

Dag allemaal.

Ik fietste vanochtend naar 't werk en gelukkig had ik me cameraatje bij me anders had ik deze gemist:

DSCF6074a

Een fraaie zonsopgang. Ja, met 't najaar heb je trouwens vaker prachtige luchten. Het is mijn favoriete jaargetij; niet te koud, niet te warm, het bos is op z'n mooist, paddestoelen en lekker rustig overal. En op het werk is het nu vrij rustig, want weinig bootjes. Ik ben benieuwd hoe de situatie volgende week zal zijn met de herfstvakantie. Ja, nu is het ook al herfstvakantie, maar daar hebben we niks aan. Alleen Zuid heeft vakantie en dat is voor de bootjesmensen te ver weg. En die weersvooruitzichten zijn ook niet om naar huis te schrijven met windkracht 6 – 7.
Maar vorig weekend hadden we het nog best wel gezellig druk in de haven, het was immers prachtig weer en dan krijg je dit:
Haven 9-10-2010
Dit is een plaatje van de webcam. Dan heb je een beter overzicht als vanaf het terras bij het restaurant. Hier liggen bijna 100 boten, niet slecht voor de tijd van het jaar. Graag hadden wij dat meer gezien maar door het wisselvallige weer zat het er gewoon niet in. Conclusie: in het voor- en naseizoen moeten wij het dus echt hebben van het mooie weer.

Gisterochtend zag het er zo uit:
  DSCF6066a

Tje, erg rustig dus. Jammer hoor, want het was toch wel een mooi weekend. Of zou het er mee te maken hebben dat wij pas vanaf 1 november half geld rekenen i.p.v. 1 oktober. Terschelling rekent wel wintertarief vanaf 1 oktober en zie: daar liggen 2 tot 3 x zoveel bootjes. Het zou zomaar kunnen…

Per dit weekend is het charterseizoen voorbij. De Kuiper-Brandarisrace sluit het seizoen af. Dat was wel een mooi gezicht trouwens, kijk maar:
DSCF6069a

Het was goed te volgen vanaf het havenstrand.

DSCF6068a

 

En zo ziet het er op Internet uit:
  Liveais

Onze webcam is trouwens onze steun en toeverlaat. Deze dagen zijn wij natuurlijk niet 24 uur per dag op de haven, maar dankzij de cam kunnen we toch alles in de gaten houden. Ook slaat hij de beelden op en dat is echt een uitkomst in bepaalde situaties. We kunnen ook enorm inzoomen, zoals hier:
Vuurtorentexel
De vuurtoren van Texel. Alsof je vlakbij bent, maar met je bootje is het 6 uur varen vanaf hier. Dat noem ik nu inzoomen….

 

Ik had een paar dagen vrij genomen afgelopen week, en mijn moeder wilde altijd nog eens naar paleis Soestdijk. Dat kan je alleen dit jaar nog bezichtigen, daarna is het over. Dus dat deden we, met uiteraard nog andere bezienswaardigheden, want om alleen  zo'n wereldreis te maken voor alleen het paleis is ook een beetje zonde. En zoveel komen we ook niet aan de wal, dus vooruit. We (m'n moeder, Atty en ik) gingen eerst naar Den Haag voor een rondleiding door de Ridderzaal en de Tweede Kamer. Daarna naar Delft voor de oude binnenstad en vooral de Nieuwe Kerk. De dag erna dus naar Soestdijk, om vervolgens door te rijden naar Luxemburg voor familiebezoek (broer Jaap woont daar), want we zijn tóch aan de wal…
Ook nog even de binnenstad van Trier aangedaan en de volgende dag weer via een paar boodschapjes in Leeuwarden de boot op naar ons eilandje.

Hier wat photootjes.
DSCF6023a
Het Binnenhof. Heerlijk pistache-ijs heeft die Italiaan. Wel een uitzuiger, omgerekend tien gulden voor een ijsje…


DSCF6032a
De Ridderzaal. Gek, maar het lijkt kleiner dan als je het op TV ziet.


DSCF6035a
De Tweede Kamer. Hier mocht je niet fotograferen, dus dit ging stiekem.


DSCF6036a
M'n moeder en Atty op het Binnenhof.

DSCF6037a

 


DSCF6040a
Standbeeld van Hugo de Groot voor de Nieuwe Kerk in Delft.

DSCF6042a
Binnen de Nieuwe Kerk, voor de grafkelder.

DSCF6046a

DSCF6051a
Paleis Soestdijk. Helaas geen zonnetje (voor 't plaatje). Helaas mocht ik ook hier binnen geen foto's maken, natuurlijk probeerde ik dat wel stiekem, maar er liep steeds een bromsnor mee dus ik gokte er maar niet op.
DSCF6052a
Dus we moeten het hiermee doen. Al met al was het een heel fraaie rondleiding. Ik zou dat toch wel willen aanraden aan de gexefnteresseerden. Het kan nog tot 31 december.

DSCF6060a
De volgende dag. Familiebezoek Luxemburg en daarna naar Trier. Hier de Grote markt.
DSCF6063a
De stadspoort Porta Nigra, uit het jaar 190 na Chr.

En de volgende dag weer naar huis. Toch leuk, zo'n kleine onderbreking uit de sleur. Het lijkt wel een hele vakantie, maar toch is het maar een paar dagen. Wat kan je dan veel doen eigenlijk he, normaal is een dag zomaar om.
Moeten we vaker doen…

Goed, dat was het weer tot zover. Kijken wat de Herfstvakantie ons brengt. Oja, voor ik het vergeet. Ik zag laatst op YouTube een fraaie docu over onze burgemeester. Aan die journalist laat ie het hele eiland zien. Ik zou zeggen: kijken! Hier zijn de links (twee delen):

http://www.youtube.com/watch?v=vkiH_sSeU4c

http://www.youtube.com/watch?v=9mO-dF_kHAw

Of zoeken op Yorick Haan Vlieland, dan kom je er ook wel.

 

Tot het volgende praatje!


Leave a comment

3 Comments

  1. ineke en piet postma

     /  October 17, 2010

    fantastisch foto die zonsondergang.komen laatste weekend van de herfstvakantie. zien we je misschien.gr vaar cornelis en jan.

    Reply
  2. Patu

     /  October 17, 2010

    ZonsOPgang hoor!

    Reply
  3. ineke en piet postma

     /  October 17, 2010

    sorry niet goed gelezen tot ziens
    ineke

    Reply

Leave a Reply

